Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Tydzień daltoński w Przedszkolu Miejskim nr 55

Tydzień daltoński w Przedszkolu Miejskim nr 55 w Łodzi

Jak co roku, w naszym przedszkolu, z okazji urodzin Helen Parkhurs, amerykańskiej nauczycielki i twórczyni Planu daltońskiego, wraz z Polskim Stowarzyszeniem Dalton, odchodziliśmy  w dniach 13 – 17.03.2023 „tydzień daltoński” .

Zarówno nauczyciele jak i przedszkolaki zaangażowali się w promowanie wśród rodziców, zainteresowanych nauczycieli oraz w środowisku lokalnym  działań podejmowanych na co dzień w naszym przedszkolu, które realizują plan daltoński poprzez indywidualizację procesu uczenia się i pracę opartą na czterech filarach: samodzielności, odpowiedzialności, współpracy oraz refleksji.

Przez cały tydzień korytarze naszego przedszkola przypominały o twórczyni Planu daltońskiego, na której cześć każda grupa wykonała „Eko prezent dla Helen”.  Kwiaty, portrety, pomoce daltońskie stworzone przez dzieci ozdabiały nie tylko wystawy w korytarzu przedszkola, ale i podkreślały symbolicznie ducha daltońskiego, którego można było odnaleźć w każdej  sali. 

Tą atmosferą, dzieci z grup pięcioletnich i sześcioletnich, miały okazję podzielić się ze swoimi rodzicami, dla których na przełomie tygodnia zorganizowane zostały „ zajęcia otwarte”. Przedszkolaki zaprezentowały przed najbliższymi swoje umiejętności oraz to, jak w samodzielny i odpowiedzialny sposób, umiejętnie współpracując z kolegami, realizują plan swojego przedszkolnego dnia oraz zadania jakie stawia on przed nimi.                                       

Nie byli to jednak jedyni goście. Pojawili się też zainteresowani założeniami Planu daltońskiego oraz jego realizacją w praktyce, nauczyciele przedszkoli. Mogli oni przyjrzeć się wizualizacji i organizacji przestrzeni umożliwiających wdrażanie założeń edukacji daltońskiej, usłyszeć od przedszkolaków, jak wygląda ich przedszkolny daltoński dzień, a także dowiedzieć się o codziennych doświadczeniach i efektach pracy z dziećmi  według założeń Helen Parkhurs od nauczycieli naszego przedszkola.

Zapraszając do naszego „daltońskiego świata” rodziców, nauczycieli  zainteresowanych ideą Planu daltońskiego,  podjęliśmy też działania, które pozwolą szerszemu gronu zainteresowanych zapoznać się z Planem daltońskim w praktyce.  W ramach współpracy  z Łódzkim Centrum Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli, nasi nauczyciele przygotowali prezentację multimedialną kierowaną do chcących poszerzyć swoją wiedzę na temat edukacji daltońskiej lub poszukujących nowych inspiracji. Choć” tydzień daltoński” już za nami, wystarczy przekroczyć nasze progi, aby przekonać się, że w naszym przedszkolu, to nie wyznaczony tydzień ale każdy dzień, rozpoczyna i kończy  się realizacją głównych założeń Planu daltońskiego, aby w myśl H. Parkhurs „ Podążać za możliwościami dziecka, by mogło osiągnąć więcej, niż to, czego od niego oczekujemy…”

W ramach koleżeńskiej wymiany doświadczeń i pomysłów, dzielimy się nowymi inspiracjami, które doskonale sprawdziły się w danej grupie. Oto przykładowe  propozycje niektórych elementów wykorzystanych do realizacji planu daltońskiego podczas zajęć i w czasie wolnym:

Wizualizacja "Potrafię" - umieszczone są tam obrazki przedstawiające czynności lub umiejętności, pod którymi są imiona dzieci, które daną czynność lub umiejętność opanowały, lub potrafią wykonać.

Wizualizacja „Uczę się od mistrza”- umieszczane są tu imiona dzieci, które są doskonałe w jakiejś umiejętności. Pod ich imionami są obrazki przedstawiające tą umiejętność, a pod tymi obrazkami, imiona dzieci, które danej umiejętności będą nauczone przez "mistrza". Czyli dzieci uczą się od siebie nawzajem. Mają wyznaczony na to czas np. tydzień lub dwa, w zależności od trudności zadania

Wizualizacja z napisem „Otwarte i zamknięte”, a pod nimi rysunki postaci: kręcącej kołem hula hop, skaczącej w gumę, grającej w kosza, skaczącej na skakance. Na każdym obrazku jest cyfra, która oznacza, ile dzieci może skorzystać z danej aktywności.

Wizualizacja ta dotyczy pozwolenia lub zakazu zabaw w przestrzeni daltońskiej. Dzieci mają w przestrzeni i na sali gimnastycznej wyznaczone miejsca do zabaw z określonymi sprzętami sportowymi.

Jeżeli jest napis „Zamknięte” - dzieci nie mogą nawet pytać nauczyciela o pozwolenie na zabawy poza salą. Jeżeli jest napis "otwarte", wówczas dzieci przypinają spinacz ze swoim imieniem na obrazku z daną aktywnością i wychodzą do zabawy poza salę. Wiedzą, że w wyznaczonej przestrzeni nie może być więcej dzieci niż określa to cyfra. Na zabawy poza salą dzieci mają wyznaczony czas na zegarze daltońskim. Wyznaczonego czasu pilnują dzieci, które chcą wyjść jako kolejne do zabaw. Kąciki aktywności zmieniamy zgodnie z potrzebami dzieci.

Wizualizacja pracy z „Odroczoną uwagą”.

Dzieci mają zadanie do wykonania. Jeżeli spinacz jest przypięty na misiu odwróconym plecami, wówczas dzieci wykonują zadanie samodzielnie. Mają na to wyznaczony czas. Po upłynięciu czasu, spinacz przyczepiamy na misia siedzącego bokiem – teraz dzieci mogą poradzić się lub poprosić kolegę o pomoc w wykonaniu zadania. Na to mają kolejny wyznaczony czas. Dalej spinacz wędruje na misia siedzącego przodem, co oznacza, że dzieci nadal mogą korzystać z pomocy kolegi lub poprosić o pomoc nauczyciela.